Lange Tocht (Zwolle – Elburg)

Datum:                       29 juni 2024
Opgave voor:            26 juni 2024
Vertrek:                      Vanaf de loods om 9.00 uur
Contactpersonen:      Els en Marinus

Regelmatig varen leden van de vereniging op eigen initiatief mooie tochten. Vaak maken ze interessante en verrassende dingen mee, en varen ze routes die tot dan toe bij de andere leden niet bekend waren. Zo ging vorige zomer een groepje vaarders vanaf de kanoloods te water om vervolgens naar Elburg te varen. Vooraf had de vaarcommissie aan één van de deelnemers, Bert Klerk, gevraagd om een beschrijving van de tocht te maken, zodat we konden bekijken of de tocht kon worden opgenomen in de vaarkalender. Bert kwam enthousiast terug en stuurde de beschrijving toe.

Het bleek een mooie tocht te zijn, ideaal om in te plannen.

De tocht zal om 9.00 uur beginnen bij de loods, waar de boten te water gelaten worden, (dus iets eerder aanwezig zijn) Van daaruit gaan we via de sluis naar de IJssel, die we stroomafwaarts volgen tot bij Wilsum. Voorbij Wilsum slaan we af en zetten koers naar de Scheeresluis, die toegang geeft tot het Reevediep. Dit water brengt ons naar het Drontermeer en uiteindelijk komen we om ongeveer tussen 16.00 en 17.00 uur terecht in Elburg, waar we de tocht beëindigen en we de kano’s op de trailer laden.

De tocht is ongeveer 30 km, en gaat over veel soorten vaarwater. Naast eten en drinken is een zwemvest beslist aan te raden, zeker wanneer er wind is en de tocht wat vermoeiender wordt. Onderweg is er natuurlijk ruimte voor een stop, voor wie ‘zichzelf’ wil trakteren op  ‘koffie en gebak’.

Leuk, wanneer je wilt deelnemen aan deze mooie tocht! Schat van tevoren wel even in, of 30 km voor jou een aantrekkelijk vooruitzicht is.

Mocht je vragen over deze tocht hebben, laat dat dan gerust aan Els of Marinus weten.

We hopen op een prachtige dag, met dank, natuurlijk, aan Bert voor zijn uitgebreide beschrijving.

Els en Marinus.